نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2261
-
الف
+

رابطه تلویزیون با سینما در ژاپن

شبکه های تلویزیونی ژاپن در جهان به عنوان یک قطب انیمیشن سازی شناخته می شوند

 با نگاهی به برنامه های تلویزیونی کشور ژاپن در می یابیم که شبکه های تلویزیونی این کشور در جهان به عنوان یک قطب انیمیشن سازی شناخته می شوند و به عنوان مثال شبکه نیپون ژاپن بیشتر به خاطر سریال‌های انیمیشن ساخت خود، مانند کلیمور، دفتر مرگ، کاراگاه کانن و اینویاشا معروف شده است.

به گزارش آی فیلم 2 ، در حالی که بیشتر مردم ، سینما و تلویزیون را دو نهاد جداگانه در نظر می‌گیرند و آن ها را اغلب رقیب هم تصور می‌کنند، این دو نهاد آنچنان به هم متصل و مرتبط هستند که در بسیاری از موارد برای ادامه حیات خود به هم تکیه می‌کنند. تاریخچه آن ها چنان درهم آمیخته است که فکر کردن درباره این دو به عنوان دو نهاد جداگانه اغلب مانع درک کارکرد صنایع فیلم و تلویزیون و نقش مردم در تعامل با این دو رسانه است.

از اواخر دهه پنجاه، استودیوهای فیلم بیشتربه ساخت فیلم برای تلویزیون (در قالب سریال های تلویزیونی) می‌پرداختند تا برای سینما، و این روند تا به امروز نیز ادامه دارد. از اوایل دهه شصت، کاملا مشخص است که فیلم‌های سینمایی صرفا درحال گذشتن از سینمابه سوی مقصد اصلی‌شان یعنی تلویزیون هستند. اینها همه نشان‌دهنده این است که چقدر این دو صنعت متکی به هم هستند و چه رابطه درهم تنیده‌ای با یکدیگر دارند.

گرچه در طول سال‌ها تحقیقات زیادی درباره سینما و رابطه آن با تلویزیون انجام شده است، اما موضوع تلویزیون و رابطه آن با سینما همواره به عنوان موضوعی باقی مانده که به اندازه کافی در مورد آن تحقیق نشده است.

یکی از دلایل این امر این است که زیرساخت کانال‌ها و شرکت‌های تلویزیونی متعلق به هر کشور با دیگری متفاوت است و در نتیجه رابطه میان صنعت تلویزیون و سینمای آن هم متفاوت خواهد بود.

بنابراین، برای فهمیدن و درک درستی از این رابطه پیچیده و به هم پیوسته، لازم است تا هر شرکت تلویزیونی و رابطه آن با سینما به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

بخش نخست این نوشتار به ساختار صنعت تلویزیون در کره جنوبی و همچنین رابطه تلویزیون و سینما در این کشوراختصاص داشت.

در این بخش به صنعت سینما و تلویزیون در ژاپن می‌پردازیم.

ورود تلویزیون به ژاپن

تلویزیون در دهه بیست با آزمایش های پیشگام «کنجیرو تاکایانگی» در تلویزیون‌های الکترونیکی در ژاپن معرفی شد. در دهه 30 ژاپن شروع به پخش تلویزیونی کرد، اماهمه این پیشرفت‌ها با شروع جنگ جهانی دوم متوقف شد. پخش تلویزیونی تا چند سال بعد از تمام شدن جنگ جهانی در سال 1950 خاموش ماند.

هفت شبکه تلویزیونی سراسری در ژاپن وجود دارند، دو تا از این شبکه‌ها زیر دست NHK هستند که یک پخش‌کننده ملی عمومی است و پنج شبکه دیگر به وسیله ایستگاه‌های خصوصی کلیدی اداره می‌شوند. برای حفظ و تامین NHK که یک پخش‌کننده ملی و عمومی است، تمام خانوارهای ژاپنی، که دارای حداقل یک تلویزیون هستند، مجبور به پرداخت هزینه اشتراک سالیانه‌ای هستند که برای تامین مالی NHK استفاده می‌شود. این مبلغ بین 14910 تا 28080 ین متغییر است.

NHK شرکت پخش ژاپن

NHK سازمان پخش عمومی ملی ژاپن است. این یک شرکت سهامی عام است که از طریق پرداخت حق اشتراک تلویزیونی توسط تماشاگران تامین می‌شود. این شرکت پخش تلویزیونی دو سرویس تلویزیونی زمینی را اداره می‌کند که شامل NHK تلویزیون عمومی و NHK تلویزیون آموزشی است و دو سرویس تلویزیونی ماهواره‌ای و سه شبکه رادیویی را نیز زیر نظر دارد. همچنین یک سری خدمات پخش بین المللی را ارائه می‌دهد، که به نام NHK جهان معروف است.

NHK شرکتی مستقل است که توسط قانون صدور مجوز ژاپن و عمدتا با حق اشتراک ببینندگان تأمین و اداره می‌شود، در حالی که NHK جهان برای بینندگان و شنوندگان خارج از کشور برنامه تولید کرده و دولت ژاپن آن را تامین مالی می کند. بودجه سالانه NHK تحت بررسی و تایید دولت ژاپن قرار دارد. آنها همچنین اعضای 12 نفره ی هیئت مدیره را برای نظارت بر این سازمان تعیین می کنند.

NHK برنامه‌های مختلفی از طریق کانال‌های خود پخش می‌کند. این شبکه اخبار محلی، ملی و جهانی را ارائه می‌دهد. یکی از آنها NHK خبر 7 است که روزانه و به دو زبان ژاپنی و انگلیسی در NHK تلویزیون عمومی پخش می‌شود. طبق قانون پخش ژاپن، NHK متعهد به پخش هشدار اولیه در زمان وقوع بلایای طبیعی مانند زمین لرزه و سونامی است.

همچنین برنامه‌های ورزشی، برنامه های انیمیشن و کودکان، برنامه‌های موسیقی و نمایش‌های تلویزیونی پخش می‌کند که شامل مجموعه‌ای از سریال‌های درام عاشقانه، کمدی، داستان های کارآگاهی، ترسناک و بسیاری دیگر است. NHK همچنین تلاش می‌کند درام‌های تولیدشده در کشورهای خارجی را تحت عنوان «درام های خارج از کشور» پخش کند.

این سازمان همچنین برنامه‌های تلویزیونی از کشورهای دیگر مانند برنامه های کودکان از ایالات متحده را پس از دریافت مجوز نشان می‌دهد. فیلم‌های زنده و انیمیشن‌های ساخته شده در استودیوهای داخلی و خارجی نیزدر میان‌برنامه‌های این شبکه نمایش داده می‌شوند.

تلویزیون نیپون

شرکت شبکه تلویزیون «نیپون» یک شبکه تلویزیونی است که در منطقه «شیدوم میناتو» در توکیو واقع شده است و زیر کنترل شرکت انتشارات یومیوری شیمبان قرار دارد. محصولات این شبکه به طور گسترده‌ای در سراسر ژاپن پخش می‌شود و معمولا به نام نیهون تربی شناخته می‌شود.

اولین شرکت پخش تلویزیونی در ژاپن تلویزیون نیپون است که نخستین مجوز پخش تلویزیونی در ژاپن را در ماه ژوئیه سال 1952 دریافت کرد و در اکتبر همان سال توانست شرکت شبکه تلویزیونی نیپون را تأسیس کند.از آن زمان به بعد به یکی از بزرگترین سازمان‌های پخش در ژاپن تبدیل شد و در ماه فوریه سال 2014 توانست سرویس هولو را برای ژاپن به دست آورد.

این شرکت برنامه‌های بسیاری را شامل رویدادهای ورزشی، اخبار، نمایش های درام، مسابقه و سریال‌های انیمیشن، از طریق کانال‌های متعدد نشان می‌دهد، اما بیشتر به خاطر سریال‌های انیمیشن ساخت خود، که توسط کانال هایش پخش م‌یشود، معروف شده است؛ مانند کلیمور، دفتر مرگ، هایم نو ایپو و همچنین کاراگاه کانن و اینویاشا. با توجه به ارتباطات صمیمی این تلویزیون با استودیو گیبلی، به رهبری هیائو میازاکی، آنها همچنین حقوق منحصر به فرد برای پخش فیلم های این استودیو را دارند.

به نقل از پانا ، آنها همچنین حق پخش بسیاری از فیلم های خارجی و داخلی را دارند که به طور مرتب در کانال‌های متعدد آنها پخش می‌شود، که یکی از معروفترین این فیلم‌ها «برباد رفته» است که در سال 1975 اولین پخش بین‌المللی آن ازتلویزیون NTV بود.

م ح/ ن ذ

نظر شما
ارسال نظر